Zoek, voel en deel.

Persoonlijk kennismanagement is een waardevolle investering. Ik ga dit uitleggen.

Gisteren in een hangout-gesprek met collega’s van De Transitie werd er krachtig samengevat, hoe velen van ons met de sociale platformen omgaan. De samenvatting:

  1. Ik heb vele contacten op LinkedIn maar als ik kijk naar de discussies in de groepen dan is het vaak een verkooppraatje van mensen. Ik ken de mensen niet en ik scroll er doorheen zonder dat ik zelf iets toevoeg.
  2. De community op mijn werk: triggert totaal niet. Ik kom er zelden. Het is een wirwar aan informatie. Het is niet persoonlijk.
  3. De alumni-app: wás booming….voor enkele weken. Nu niet meer.
  4. Facebook en blogs: ik lees vooral de berichten van mensen die ik persoonlijk ken.
  5. Ik kan goed schrijven maar ik kom er niet aan toe om mijn kennis te delen. Ik wil het wel.
  6. De website: moeilijk om die up-to-date te houden. Kost energie.

Herkent u dit ook?

Wat vooral opvalt is dat je afhaakt als het je niet persoonlijk raakt. Je voelt er niets bij. Een community die eruit ziet als een overvolle, rommelige, onpersoonlijk boekenkast? Betekent meteen afhaken. Ook in alle groepen en timelines, zoek je naar mensen die je kent. Daar voel je iets bij, je kent zijn of haar gezicht en dan neem je tijd om de update te lezen.

Hoe houd je dan controle over je persoonlijke kennisontwikkeling? Hoe blijf je in contact met je netwerk als zelfstandige of als werknemer? Hoe zorg je ervoor dat de informatie die je van het internet haalt, waarde toevoegt aan jou als persoon of als professional? Dit alles heeft te maken met persoonlijk kennismanagement.

In de MOOC van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar kwam er een interessant artikel voorbij dat mij erg aansprak: The seek, sense and share framework van Harold Jarche

Waar begin je dan eigenlijk? Bij jezelf. Persoonlijke kennismanagement is een waardevolle investering. In dit artikel benoemt men dit als PKM: Personal Knowlege Mastery

  • Personal: iemands vaardigheden, motivatie en interesse
  • Knowlegde: weten van wat, hoe en wie.
  • Mastery: meester worden in gepersonaliseerde kenniscreatie.

In deze kennismaatschappij waar iedereen expert kan zijn, ben je onderscheidend als je eigen persoonlijke ervaringen aan het stukje informatie kan toevoegen zodat het rijker, interessanter, specifieker of krachtiger wordt. Hoe krijg je dit voor elkaar? De auteur beschrijft drie stappen:

  1. Zoeken: informatie vinden en up tot date houden.
  2. (Aan)voelen: betekenis geven aan informatie en informatie personaliseren: door te experimenteren, klooien en gewoon te gaan doen. Reflecteren op wat je ervaart.
  3. Delen: de gepersonaliseerde ervaringen delen.

Wat zijn een aantal stappen van persoonlijk kennismanagement die u vandaag kunt nemen?

  1. Laat je verrassen door de toevalstreffers bij het lezen van je twitter-feed of andere tijdlijnen, niet alles over-organiseren.
  2. Maak persoonlijk contact met mensen die iets waardevols te melden hebben. Delen en vragen en ontmoeten.
  3. Leer over de goede zoekfuncties van Google, Twitter en andere sociale media om specifieke topics te zoeken. Verbeter je zoekgedrag.
  4. Zoek een aantal goede tools om je informatie op te slaan.

Wilt u onder begeleiding mediavaardigheden leren? Karin Winters en ik zijn druk bezig met het ontwikkelen van online modules. Binnenkort komt de eerste module “de Kenner”  online. U kunt samen met uw collega’s of zelf aan de slag met deze module. Investeer in uzelf!

Mariëlle van Rijn
Founder Mediaprofiel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s