#WOL: maak je werk zichtbaar.

In de vorige blog  heb ik geschreven over “seek-sense-share” van Harold Jarche. Hij beschrijft drie stappen;

  1. Zoeken: informatie vinden en up tot date houden.
  2. (Aan)voelen: betekenis geven aan informatie en informatie personaliseren: door te experimenteren, klooien en gewoon te gaan doen. Reflecteren op wat je ervaart.
  3. Delen: de gepersonaliseerde ervaringen delen.

Een mooie term die H. Jarche gebruikt is “Working Out Loud” of te wel #WOL. Dit gaat verder dan leren van nieuwe kennis en verwerven van vaardigheden alleen. Deze term is geïntroduceerd door Bryce William in 2010. 

Wat betekent het? 
Het wordt ook wel “observeerbaar werk” genoemd.

  • Maak je werk zichtbaar: deel waar je mee bezig bent.
  • Maak je werk beter: laat mensen erop reflecteren.
  • Deel ruimhartig: maak er geen promotiepraatje van maar deel jouw kennis.
  • Werk doelmatig: bekijk wat het oplevert en gebruik het om je doel te bereiken.

Het  visueel framework dat dit verder verduidelijkt (vrije vertaling):

schermafbeelding-2017-02-15-om-12-59-52Ik leg het uit aan de hand van mijn eigen ervaringen met het ontwikkelen van Mediaprofiel (een digitale tool om mediaprofielen van mensen te testen: wie ben jij online?). Mijn ervaring is dat de stappen wel door elkaar lopen.

Wat waren mijn stappen om van een idee naar een concreet product te komen? 

Eerste stap: zoeken en betekenis geven. Gericht op doelen! Het idee van de profielen is ontstaan door de ervaringen bij trainingen van mediavaardigheden. Bij dit idee heb ik allerlei bronnen gezocht en deze gecombineerd tot een nieuwe opzet (vijf profielen). Dus de kennis die er lag heb ik verrijkt en vernieuwd met eigen ervaring en kennis over Mediaprofielen die ik in de praktijk tegen kwam.

Tweede stapdelen in mijn netwerk. Gericht op kansen! Ik ben in mijn Twitter-netwerk mijn idee gaan toetsen; mensen aangesproken en gevraagd hierop te reageren. Ik ben gesprekken aan gegaan met een aantal experts in mijn netwerk en geobserveerd hoe het idee valt. Wat doet het met mensen? Hoe reageren ze erop. Spreekt het aan: waarom wel of niet? Wat kun je gebruiken om het idee aan te scherpen? Resultaat van deze actie: ik mocht het idee testen, experimenteren en evalueren bij Hans van Driel op de universiteit Tilburg.

Derde stap: maken van de tool. In mijn persoonlijke netwerk twee programmeurs gezocht die mijn idee konden uitwerken tot een webtool. Spannend, innoverend en slopend proces! Betekenis geven krijgt een andere dimensie aangezien het ook betekenis voor je klanten moet krijgen.

Vierde stap: experimenteren en testen. Ik mocht testen in een kleine vertrouwde omgeving (studenten van een cursus mediawijsheid). De reflecties heb ik verwerkt en de tool aangepast. Iedereen heeft er een mening over, belangrijk is ook eigenwijs je eigen pad blijven bewandelen. Je bent kwetsbaar en het voelt als een dreun als iemand je tool afkraakt. Klap incasseren en doorgaan.

Vijfde stap: delen: mijn ervaringen delen met mijn netwerk. Er komen weer aanvullende ideeën bij die weer leiden tot een nieuw aanvullend product: MediaprofielPlus. De cyclus begint op nieuw.

Wat zijn de eerste drie stappen van #WOL die u vandaag kunt nemen?

  1.  Ga in gesprek op sociale media over een bepaald onderwerp en durf gewoon iemand te vragen die u niet kent maar wel expertise heeft over dit onderwerp.
  2. Heeft u veel expertise over een onderwerp? Luister in uw netwerk en geef informatie. Mensen waarderen het enorm.
  3. Heeft u een Sociaal Intranet in uw organisatie? Maak een groep en deel uw ervaringen. Vraag teamleden om erop te reflecteren.

Heeft u al ervaringen met #WOL? Deel u ervaringen!

2 thoughts on “#WOL: maak je werk zichtbaar.

  1. Gerwin Boevink 23 februari 2017 / 18:11

    Manier van werken wellicht ook interessant voor professionele leergemeenschappen. Dynamiek, doelgericht en verdieping.

    Like

    • mariellevanrijn 15 maart 2017 / 08:15

      Hoi Gerwin, inderdaad is dit een manier van werken die mooi past voor professionele leernetwerken. Het vereist wel een stuk vertrouwen (in het netwerk) en dit betekent in veel communities al een flinke barrière.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s