Use it or lose it

In de afgelopen jaren heb ik me allerlei digitale tools eigen gemaakt. Want eerlijk is eerlijk, wanneer ik word gevraagd om een presentatie te houden, wil ik toch wel indruk maken als ‘mediawijze professional’. PowerPoint is uit den boze, dat gebruikt immers iedereen. Dus bekwaamde ik me in allerlei presentatietools, zoals:

Mijn presentaties werden enthousiast ontvangen, en ik voelde me natuurlijk enorm trots! De tools zorgden voor actie en reactie, en dat wilde ik toch graag? Hoe kan het dan, dat ik in het afgelopen jaar weer alleen die suffe PowerPoint gebruik!?

Laat ik het maar gewoon benoemen: luiheid. De andere tools veranderen voortdurend behoorlijk qua lay-out, gebruik en prijs. Consequentie: je moet telkens weer opnieuw leren hoe het ook alweer gaat. Die oude trouwe vriend PowerPoint blijft gewoon ongeveer hetzelfde. Heerlijk!

Is dat niet symbolisch voor alles op het internet? We hebben een hekel aan al die updates, veranderingen en steeds weer nieuwe te gekke features die de programmeurs bedenken. Wij zijn soms een beetje verandermoe. We snakken naar routine.

Wat ligt er op de loer als je hier te makkelijk aan toegeeft? Vaardigheden moet je immers onderhouden, verdiepen en verbeteren. Je visuele geletterdheid (bijvoorbeeld het begrijpen van icons op het internet) blijft niet vanzelf bij de tijd. Gevolg: het duurt steeds langer om te navigeren door al die programma’s. Je raakt achter, je wordt een digibeet, of, zoals een klant het noemde, een dinosaurus.

Zoals NRC het samenvat ( een van de conclusies van een studie naar de toekomst van werk die adviesbureau McKinsey in opdracht van Google uitvoerde in negen Europese landen).

‘Je moet je vier tot acht uur per week bijscholen’

Levenslang leren

Om mee te komen met technologische ontwikkelingen moeten mensen minstens een halve werkdag per week nieuwe vaardigheden gaan aanleren, blijkt uit onderzoek. Het is hollen, of achteruit gaan in de technologische revolutie.

Advies dus: niet te lang in die verandermoeheid blijven hangen, maar actie ondernemen. Hoe ben ík als 50-plusser mediabekwaam geworden? Is dat omdat ik zoveel talent heb? Nee! Drie dingen zijn belangrijk:

  1. Consistent oefenen: elke dag 15-30 minuten.
  2. Volhouden: blijf dit doen, niet 2 weken, maar 40 weken per jaar.
  3. Pas het geleerde toe in de praktijk (use it or lose it).

Dit heb ik ook gedaan en ik heb meteen van mijn ervaringen een nieuwe module gemaakt voor onze ict-leerlijn: anders presenteren. Verwonder je hoe prachtig die tools zijn: Sway en Prezi! Jij kunt het ook: jezelf, je leerlingen, studenten, publiek verrassen met iets anders dan een PowerPoint presentatie.

Wil je als docent, manager, als collega’s aan de slag met de leerlijn-ict? Deze online leeromgeving is van Karin Winters en ondergetekende.

Neem contact op als je meer wilt weten!

Marielle van Rijn

info@mediaprofiel.nl

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s